Mindennapi nehézségek: varrjunk nejlont (Hun only)

És már megint egy a soha el nem indult másik blogról átvett bejegyzések közül. Egyébként, szép listám van arról, hogy miről tervezek írni, lassan majd rendszert is viszek bele és összerakom az aloldalt, amit már régen kellett volna. Lesz ebből a blogból valami, ha más nem, hát kalapos-inas…

Kinek mi jut eszébe, ha azt mondom nejlon? (Elegánsabban: NYLON)

via tudatosvasarlo.hu

via tudatosvasarlo.hu

Nekem jelen pillanatban nagyanyám otthonkája. És az, hogy befejeztem. Meg az, hogy utálok nejlont varrni és remélem, hogy Mama már nem talál ki semmi olyasmit, amiért nekem nejlont kellene varrnom.

Az én Mamám a szó legártatlanabb értelmében vett igazi vidéki parasztasszony. Anya szerint Mama boldog volt onnantól, hogy megjelent a nejlon, mint anyag , mert a nejlont nem kell vasalni, ami egy olyan sportág, amit ő egész életében utált (ezért nem űzött).

Mama nem tud meglenni az otthonkái nélkül. Ez van. Amióta az eszemet tudom, mindig volt rajta otthonka.Az utóbbi időben elég rendesen sikerült lefogynia, így előállt az a nagy helyzet, hogy a jó öreg (egyébként nagyjából elnyűhetetlen) otthonkái lógnak rajta. És mivel a kínaiaknál sem lehet már otthonkákat kapni, vagy ha lehet, akkor is egy – nagy – méretben, ezért kitaláltuk, hogy majd én beveszem oldalt. Elvégre ez lenne az egyik haszna annak, hogy varrni tanulok. Szóval kerítettünk pár gombostűt, jól megtűzögettem, hogy mennyit kell bevenni belőle, hazahoztuk, én nagy lelkesen leültem, hogy akkor én ezt most átalakítom…

via pumpkin-paradise.com

via pumpkin-paradise.com

És akkor konfrontálódtam a ténnyel, hogy nejlonnal állok szemben.

Nejlonnal, amit nem visz a varrógép. Ami csúszik, mint a fene. Ami egy nagyon-nagyon ellenszenves anyag. És amiről SEMMI hasznosat nem lehet találni interneten. Vajon miért? Mert rendes ember nem használja. A kínaiak igen, de kínaiul nem értek.

Szóval elkezdtem kibontani a zsebét (mert az túl egyszerű lett volna, hogy végigvarrom az oldalát és voilá kisebb lett), hogy arrébb tegyem 5cm-vel, ha már egyszer az oldalvarrásba van bevarrva a széle. És közben hisztériáztam mindenki kedvenc közösségi portálján, hogy valaki azonnal mondja meg nekem, hogyan lehet nejlont varrni.

“Öngyújtóval.” – volt a leggyakoribb válasz, de amikor már eléggé hisztiztem, akkor az egyik srác mondott végre okosat is.

És igen, a hosszas bevezetés után eljutottunk a bejegyzés lényegéhez: hogyan is varrjunk nejlont!

Az a lényeg, hogy az alsó szálat nagyon szorosra kell venni és pici öltésekkel kell dolgozni. Mamám tanácsa volt még, hogy sűrűn kell gombostűzni és elöl is, hátul is tartani kell az anyagot varrás közben.

Ez a titok! Ha csak egy embernek is segítettem ezzel a tanáccsal, akkor már boldog vagyok.

Egyébként tudtátok, hogy a NYLON a “Now You Lousy Old Nippons” rövidítése? Legalábbis én így tudom, de most utána néztem kicsit és van egy másik olvasata is “Now You Lost Old Nippon”.  Nekem marad az első verzió, ki-ki dönthet melyik tetszik. A lényeg, hogy a második világháborúban a DuPont fejlesztette ki  ezt az anyagot a keleti selyem helyettesítésére. Elsősorban ejtőernyőkhöz használták, később sátrakat, köteleket és egyéb felszereléseket készítettek belőle harctéri használatra. Manapság a kínaiak használják előszeretettel, mivel nincs az az eperfa ültetvény és selyemhernyó tenyészet, ami az egymilliárd kínait ellátná jó minőségű selyemruhákkal. Így marad nekik az olcsó nejlon, a selymet pedig exportálják ezerrel.

xoxo Dorie

1 thought on “Mindennapi nehézségek: varrjunk nejlont (Hun only)

  1. Pingback: Mindennapi nehézségek: varrjunk nejlont (Hun only) | The WORLD is MINE

Leave a Reply / Most szólj hozzá