Sárkány torta / Dragon cake

DSC03116k“Én és az én Q nagy ötleteim!” – szoktam mondogatni. Az elmúlt három hónapban sem volt ez másként. Egyéb teendőim mellett elég sokat agyaltam azon, hogy a francba fogom megcsinálni a tűzokádó sárkány tortát öcsém szülinapjára. Főleg, hogy még mindig igazi konyha-ninja vagyok. xD Jelentem: sikerült.
(Szerintem, ez megint egy hosszú bejegyzés lesz.)

Me and my effin’ great ideas! This has been one of them. These past three months I’ve been thinking a LOT about how the hell I’m going to put together a fire-breathing dragon cake for my brother’s birthday. Especially as I’m still not really a kitchen-ninja. Now, proudly presenting: I have succeeded! (And it’s going to be a long, mainly Hungarian post about baking experience I gained, for dummies style, with some photos and pep-talk that you, yes, You can do it!)

IMG_0673kAmikor már teljesen biztos voltam benne, hogy én ezzel meg akarom szivatni magam, akkor volt egy próba kör, amikor is muffin tésztát sütöttem ki (mert azt könnyű és jó masszív cucc) és egy kis csomag pillecukorból meg kb. fél tonna porcukorból nagy nehezen kreáltam valami fondant/tragant (franc-se-tudja) jellegű dolgot rá. Miközben nem tudtam, hogy mi is lesz majd belőle, volt döglött-Yoda, Chewbacca, taknyos orrú nyomi-puli, meg azt hiszem döglött disznó is. És igen. Én ezt a kis szerencsétlent most közkinccsé teszem. A lényeg, hogy ez volt mind az előkészületem.

First, I’ll dare to show you the pretty much only preparation / trial-like-thingy I made. This – let’s call it – cake was made of muffin dough (batter?) and I managed to make some fondant from a pack of marshmallow – mixed it with a series of food colouring so it became this totally ugly colour and well, it’s been a dead pig, a dead Yoda, it’s been Chewbacca and a snotty-nose puli dog as well. And these previous few lines make it clear why I don’t even try to get into any translation. I even have problems with the Hungarian terminology – really. :S

Na, akkor nézzük. A sütős-főzős-tortakészítős-dekorálós oldalakban az a jó, hogy bár összeszednek egy csomó hasznos dolgot, mégsem a magam fajta anti-konyhatündérekhez szólnak. Bahh.

Piskóta:
Kb. milliónyi nagyon hasonló, mégis eltérő recept kering a neten. Ráadásul én egész életemben azt hallottam, hogy piskótát sütni nehéz. Meg, hogy összeesik, amikor már úgy tűnt, hogy milyen szép lesz, stb. Ööö, ok. Audrey oldalán találtam meg azt a “faragható” piskóta receptet, amit én használtam. Miért? Nem tudom, ez szimpi volt. Bár a leírással voltak problémáim (látszik, hogy Audrey otthonosan mozog a konyhában), de szerencsére előfordulnak körülöttem olyanok, akik tudják az ilyesmit értelmezni, akik csináltak már életükben piskótát. Szóval, az én butított leírásom:

Hozzávalók: 4 tojás, 16 dkg cukor, 6 dkg porcukor, 1,5 dl tej, 1,5 dl olaj, 35 dkg liszt, 1 csomag sütőpor

  • Az alapanyagokat mondjuk egy órával korábban érdemes kipakolni a konyhába, hogy egyforma hőmérsékletűek legyenek. A lisztet kiméritek egy tálba, ahhoz mehet azonnal a sütőpor – tessék jól összekeverni.
  • A záptojások miatt NE automatikusan törjétek hozzá a többihez a tojást. Kicsit lassabb külön pohárba ütni és átöntögetni, de aki találkozott már záptojással, az tudja, hogy jobb ez így. Aki még nem, annak kívánom, hogy soha ne tudja meg milyen. (Nagyon nehéz legyűrni a késztetést, hogy a záptojásokról külön -hiszti- bejegyzést írjak.)
  • A tojások szétválasztásakor ügyeljetek rá, hogy a fehérjébe ne kerüljön pici sárgája sem (a záptojáson kívül ezért is praktikus a külön poharazás), mert ha kerül bele, akkor a fehérjét nem lehet normálisan felverni.
  • A fehérjét kézi habverővel is fel lehet verni, de géppel is. Először magában kell verni kicsit, amíg el nem kezd levegősödni – habosodni, aztán fokozatosan hozzá lehet adni a porcukrot. Akkor jó a hab, ha a habverőről jégcsap szerűen lóg le, de már nem folyik.
  • A tojássárgájához hozzáadjátok a cukrot, a tejet és az olajat és addig keveritek, amíg egynemű nem lesz. Ekkor kezditek el belekeverni a lisztet, fokozatosan, hogy szépen el legyen dolgozva, ettől a trutymó színe kicsit kifakul.
  • Amikor szép egynemű a cucc, akkor nagy mozdulatokkal kell a fehérjét hozzá keverni, úgy, hogy “ne törjön össze a hab”. Ezt részemről soha nem értettem, de a lényeg, hogy igyekezni kell úgy összedolgozni a fehérjehabot a sárgája-tésztával, hogy össze is dolgozódjon – ne látszódjanak a hab-blokkok, de ne keverjétek ki belőle az összes légbuborékocskát.

DSC03092k

A leírás szerint ez egy 16 szeletes tortához, 26cm átmérőjű formához kalibrált adag. Na nekem pont ekkora formám van, szóval kivajaztam a forma alját és oldalát is, szórtam bele kevés lisztet, hogy mindenhol ki legyen lisztezve a forma és mehetett is bele a cucc. Utána olvastam egy csomó helyen, hogy az oldalát nem szabad kilisztezni, mert akkor felpúposodik a tészta, ami pont így is történt. Máshol meg azt írják, hogy de, ki kell vajazni-lisztezni az oldalát is. Ahha, kösz. A következő kettőt már úgy sütöttem, hogy az aljára raktam sütőpapírt az oldalát meg hagytam simán és a piskótám ugyanúgy felpúposodott. Na, bumm, a sárkánynál pont jól jött, egyébként meg úgy nézett ki, mint egy vulkán, ami menő. 🙂

Elsőre úgy sütöttem, ahogyan Audrey írta: légkeversésesen 160°C-ra előmelegített sütőben 35 percig. Rohadtul nem sült meg. A tűpróba segít ellenőrizni: fogsz egy hústűt, beletolod a közepébe és ha trutymósan jön ki, akkor ott még nem sült meg a tészta, ha szépen szárazon jön ki, akkor megsült a közepén is. A kísérletezések eredménye az lett, hogy légkeverésesben 170°C-ra előmelegített sütőben 45 perc alatt nekem megsült szépen.

A sárkányhoz 3 ilyen piskótát sütöttem és nagyon jó állagú, jól faragható a cucc. Voltak elvetélt ötleteim, hogy mennyire menő lesz a tortám, micsoda gyönyörű óriási csoki-csipke – aztán cukormáz-csipke, aztán olvasztott cukorból áttetsző szárnyai lesznek. Végül arra jutottam, hogy ha már úgyis kéne mézeskalácsot sütni, mert nyakamon a karácsony, csináljunk mézeskalácsból szárnyakat. A régi bevált receptem itt találjátok. És megjegyzem, igen, ez a klasszikus megsütöd és kőkemény aztán szépen felpuhul fajta, és azt is, hogy akármennyire jó ötletnek tűnik a keksz-nyomda mérsékelten működik a mézeskalácson.  (Pár darab azért sikerült!)szarnyak

A Dr.Oetkernek van csomó ilyen sütős cucca – most mekkora újdonságot mondtam, mi? Van ez a tortabevonó, amit bevágsz meleg vízbe, az felolvasztja a csokit, aztán levágod a tasak sarkát és rálocsolod a bevonni kívánt felületre a csokit, elkened egy késsel, pár perc múlva ki is hűlt. Na, ez egy király dolog! Ezzel locsoltam meg a szárnyakat, meg a hátán tüskének szánt cuccokat, meg a szemei fölé azokat az izéket. Meg, amikor már ott álltam, hogy volt egy félkész sárkányom, akkor ugyanezzel a bevonóval sikerült a pofáját is bekenni. Másfél zacskónyit pancsoltam el az állathoz.

Szintén Dr.Oetker az ételszínezék, ami azt állítja magáról, hogy gélállagú és nem változtatja meg az eredeti anyag állagát, ha megszínezed. Semmi gél-állag, simán folyik. Színezni végülis színez, már amennyire, mert egy tojásfehérjébe sikerült belefojtanom egy majdnem teljes 10ml-es zöld festéket, meg cirka fél kiló porcukrot (na jó, annyit azért nem, de ahhoz, hogy ezt a – nevezzük írókának – cuccot kikeverd és jó állaga legyen, ahhoz SOK porcukor kell). Amit Katitól (aki viszont igazi konyha-ninja) megtanultam, hogy az írókához a fehérjét jobb ha kézzel kevered kanállal, mert a habverős verzióban túl sok levegő kerül bele, amitől a díszítésed nem lesz annyira szép / összeeshet. A lényeg ugyanaz, ha kiemeled belőle a kanalat akkor lógjon róla jégcsap formában. Szóval, a festékre visszatérve, ezt az egyébként nem rossz fakó-zseton-zöldet sikerült elérni, igaz, hogy én sötétebbet szerettem volna. Na, mindegy. Jól mutatott végül, ez a lényeg. A dettó Dr.Oetker kész fondanthoz próbáltam adni a festékből, de ha annyit adtam, hogy az állaga kezelhető maradjon, akkor nem fogta meg, ha már látszott a szín, akkor a fondant takony-jellegűvé vált. Valami kis zilált nyelv-szerű piros dolgot sikerült produkálni belőle, úgy voltam vele, hogy úgysem igazán látszik majd, jó lesz az. XD A fondantból csináltam kis fogacskákat, levegőn gyorsan megszáradnak, a lényeg, hogy a megmaradt fondantot jól vissza kell csomagolni, hogy az viszont ne száradjon ki.

DSC03093kAnyával voltunk bevásárolni, amikor megláttam egy zacskó csokis gabonapelyhet, aminek határozottan pikkely-formája volt, szóval azt el kellett hoznom. Akkor még azt hittem, hogy kívülről is a mascarponés krémmel fogom lekenni a sárkányt és azon gondolkodtam, hogy milyenre színezzem a krémet, de aztán belefutottunk a Miss Nuss mogyorókrémbe, amiből viszont csak 1 kg-os kiszerelés volt, de nekem kellett. Csak saját fogyasztásra nem hoztam volna el, viszont kiegyeztünk abban, hogy ez valószínűleg kevésbé folyós, mint a mascarponés krém, szóval ez jobb lesz kívülről vakolni az állatot.

A mascarponés krém:

Pár éve is volt egy zseniális ötletem, hogy megcsinálom ezt a tökös sütit. Egyébként sikerült és finom lett. A mascarponés krém, ami a receptben van, az különösen finom, szóval úgy voltam vele, hogy ez jó lesz. És ha kell, akkor ott az ételszínezék. (Nem kellett.) Aggódtam, hogy túl folyós lesz, úgyhogy nem túl sok porcukorral felvertem 2dl habtejszínt (+adtam hozzá egy csomag habfixálót) és azt is hozzákevertem. Nem állítom, hogy ez a legjobb krém, amit ragasztáshoz használhattok, de az én tortám egyben maradt. Egyébként, a krém felét használtam fel, a másik fele ment a hűtőbe, aztán lehetett a felvágott sárkány-darabokra kenni, mert ugye az én tortám túlnyomó részben piskóta. 🙂

So, until now I’ve been giving some for-dummies stlye instructions for beginners like me (that most baking sites forget about, thinking everyone already knows the basics – nope). I linked in the sponge-cake recipe I used, the mascarpone cream I made, I’m sure you’re going to find a lot of sites and lot of recipes if you decide on making your own “sculpted cake”. In Hungary we usually make gingerbreads for the Christmas holidays. (You can click here and have a look at some of my gingerbread crations of past years. Haha! ) Now when I made the gingerbreads I decided on making the dragon-wings of gingerbread as well. It was pretty much a good idea. I also made these triangle things to put on the back of the dragon and those thingies that go above the eyes of the dragon. And hand-shaped some claw-like thingies.There is this very easy to use chocolate covering for cakes. You put the bag in a bowl of warm water for a few minutes until the cholcolate inside gets liquidy, cut off the corner and here you go, you can pour it on the cake – in my case on the gingerbread components. I also used this thing on the head when I was putting together the dragon.

alapAz összeállítás. Na az szívás. Mármint, most komolyan. Üssétek be a pinteresten, hogy dragon cake és fakadjatok sírva a sok csodától, amit láttok. (Az én tortás és sárkányos tábláimat itt találjátok.) Igen, azokat profik csinálják. Mi nem vagyunk azok. (Aki az, tuti, hogy nem jut el idáig az olvasásban.) Nézegettem rengeteg képet sárkányokról, elemezgettem főleg a fejüket, mert tudtam, hogy az lesz a legneccesebb pontja a tortának, elvégre stabilnak kell lennie, nem ártana, ha sárkánynak tűnne és még egy tüzijátékot is letolok a torkán… Arra már napokkal korábban rájöttem, hogy oké a krém, aminek össze kellene ragasztania a tésztát, azért a hústű lesz az én legjobb barátom. És tényleg.

Assembling the dragon is a pain in the… Like, you go on pinterest, and search for dragon cakes. And you see wonders. Really. Well, those are made by pros, which I am obviously not. (See my cake board on pinterest.) I also searched for a lot of dragon pictures and tried to figure out how to make the head which is the key part and the most difficult part of the dragon. I bought this long cake-firework to put in the mouth. I baked 3 sponge-cakes and before  starting (and during) putting together the cake I was just standing there staring at all the cakes and gingerbread etc., blinking blankly and wondering how the hell I’m going to make it. Or if I would make it at all. If it’s going to be anything presentable. Or I’ll just totally freak out and throw a lot of food and money out the window. I realized those long needles used for baking meat are going to be my best friends. And they were.

vakolás2Szóval, az, hogy a piskóták felpúposodtak, igazából kapóra is jött, mert így én nem foglalkoztam különösebben a sárkány oldalának kialakításával. A képeken látszik, hogyan logisztikáztam egymásra a darabokat. Ezt nem tudom elmagyarázni. Olyan, mint a Nike: Just do it! Van ez a fogalmam sincsen micsoda, konyhai céleszköz, szerintem valami lékelő alkalmatosság lesz vagy mi, ez pontosan tökéletes méretű járatot tud vágni a piskótába a tüzijátéknak. Két fúrásra volt szükség, hogy elég mély legyen a lyuk, mert én a leghosszabb tüzijátékot vettem meg. A fejhez ismét csak kihasználtam a felpúposodott piskótatésztát. Igyekeztem úgy farigcsálni, hogy ne lógjon be a tűz útjába, ez mérsékelten sikerült, mert az a csőr-forma vagy mi túlságosan tetszett és többet nem mertem levágni belőle, szóval számítottam rá, hogy az a rész kicsit le fog olvadni. xD Az alsó állkapcsot keresztbe beszúrt hústűk tartják – meglepően jól – (ezek az egymásra pakolt piskóta rétegeket is hivatottak stabilizálni) a krémes és csokibevonós ragasztáson kívül. A fej felső része mellé oldalra is beszúrtam két tűt, hogy azok majd segítenek azokat a fülszerű cuccokat tartani – működött! A mellkasára vágtam és krém-ragasztottam vékonyabb piskóta V-ket, hogy ettől majd olyan sárkányosabb lesz az összhatás. Ez az, ami totálisan fölösleges, ha utána mogyorókrémmel vakoljátok le és pikkelyekkel rakjátok tele, mint ahogyan én tettem.

So, You see on the pictures how I cut and put together the basic shape, “gluing” them with the mascarpone cream, fixing the weak points with the meat-needles. Like the jaw of the dragon, I used 4 needles to hold that part and I think that the chocolate covering (the thing I also used for the gingerbread) helped fixing it too. The wings are also secured with meat-needles, one in the “shoulder” and two in the side of the dragon only supporting the wings from under. Funny thing is, I bought a 1kg jar of hazelnut-cream and I used that (not all, but the brand I liked only came in such a huge jar) to cover the whole dragon and the scales are just chocolate cereals that I spotted at the supermarket and it hit me they look like scales and that it’s going to save me from handling fondant. I bough ready-made fondant though and I made the teeth out of it. As well as that creepy tongue like thingy – well, I bought food colouring that should have been a gel so that it doesn’t mess up the consistency of the fondant, but it did.

DSC03582k

tüzijáték fúró céleszköz (aki tudja a nevét, annak “Taníts, mester!”)

A szárnyakat a piskóták adta vállvonalhoz applikáltam, egy hústű a “vállba”, a szárny alatt két tű az állat oldalába, ezek csak támasztották alulról a szárnyakat, hogy a helyükön maradjanak. Ne akarjátok bevésni az oldalát és beleállítani szépen repülősen, kiállósan a szárnyakat, mert nem bírják el magukat. Viszont, elég nagy szívás, amikor rájöttök, hogy éppen ketté akar törni a cucc, de nektek nincs elég kezetek, hogy megmentsétek és nincs pót-szárny. A hátán a tüskéket a világ legegyszerűbb dolga berakni, hiszen oda kerülnek, ahol a két piskóta össze van illesztve a krémmel. A mogyorókrémmel körbekenni az állatot nem bonyolult, csak macerás, a gabonapehely-pikkelyeket felrakni dettó. A mancsocskái teljesen kézzel formázott mézeskalácsok, simán csak tortabevonóval lelocsolva és mogyorókrémmel illesztve a helyükre.

Covering the dragon in hazelnut cream is not difficult, just takes time. The same applies for putting on the scale cereals. I made royal icing and coloured it green: 1 egg white, a lot of powdered sugar and pretty much a full 10ml colouring (Not very effective colour payoff I’d say… Bahh.) I found this tutorial on how to make a paper cone and made some. I used this icing to put the teeth in the dragon’s mouth and I’ve put two at the ends of the wings as well. I should have put some claws on the feet, but whatever. I think most people haven’t even realized there were feet. XD The “ground” around the cake is broken (mashed?) oreos, the green is pop-rocks. I’ve also added some ready-made sugar-snowflakes as it’s winter time, but some people recognized them as flowers, others haven’t even noticed them. XD As the cake didn’t fit in the fridge, I’ve put it next to a window and opened it for the night. Lucky thing it was cold enough.

A buksiját a végén tortabevonóztam, igyekeztem úgy, hogy funkcionáljon ragasztóként is a különböző darabokhoz. Aztán a neten találtam ezt a nyomózacskó készítős képsort, ami alapján igyekeztem zacskókat csinálni sütőpapírból. Tökre nem sikerültek olyan szépen, mint a képeken, viszont tökéletesen teljesítették a feladatukat. (El vagyok ájulva tőlük!) A zöld cuccossal rajzoltam mintát a szárnyakra, a szárnyak végére kapott karmocskákat – a mancsára is kaphatott volna, de most már mindegy. A szájába beragasztgatni a fogakat szintén a zöld írókával tudjátok, picit macerás a dolog, viszont elég gyorsan köt és jól néz ki. A dög körül a “föld” darabokra tört oreo keksz, rajta a növényzetet szimbolizáló zöldségek pattogós-cukorkák (2 zacskó nekem elég volt). Szórtam rá pár cukor-hóhelyhet (szerintem ez is Dr.Oetker szóródísz) is mert tél van, bár ezt egyesek virágnak nézték, mások szerintem észre sem vették,  na mindegy.

So, that is how I made it and how it turned out. But I’m happy, because I could make it. And for a first, it’s not that bad. I expected it to be so good that I’d just enter it into an amteur cake contest and win the main prize, but let’s be realistic, I hardly have chances against people who know what they are doing in the kitchen. Still, I will enter my dragon. Who knows? ;P I don’t think I’ll ever try to make something like this again, but if I do, there might be another post of it. I know this post is not too much help, but if I could help anyone with it, even a little bit, it was worth writing.

Mi van még? Hűtő. Momentán a hűtőbe nem fért be. Szóval ment az agyalás, hová rakjam éjszakára, végül a nyitott ablak mellé került. xD Szerencsére ehhez elég hideg van. Meglepően stabil lett a torta, persze nem atombiztos, szóval azért óvatosan kell vele bánni. A pofájának a felső fele kicsit leégett, de ezt már írtam, hogy erre figyelni kell. Egyébként ez a maga módján még vicces is, különben meg nem vészesen sok vizet zavar, mert a torta túlnyomó többsége ép és ehető maradt. A tanulság a szokásos, nem baj, ha nem tudjátok, hogyan kell valamit megcsinálni, attól még csináljátok meg. xD Legrosszabb esetben tapasztalatot nyertek vele, de mi van, ha egyszerűen csak sikerül?

The main message I’d like to get through is I’m soooo coool! Okay, well, really: Just do it! (Nope, Nike is not endorsing me. *sigh*) You don’t know how to do something? Big deal, just do it. Worst case scenario you learn from it, but what if it just works? Like it did for me this time? It’s not the prettiest, not the coolest, not any bestest best dragon cake, even the upper half of the head kinda burnt down as I messed up the angle of the firework, but my bro was like “It was so cool I had to blow off the dragon itself.”. xD And all the rest stayed unharmed. As the cake is mainly sponge-cake, after cutting up you’d better put some extra cream on it (or marmalade).

Have you ever done something like this? Show me (us)! In case this post inspires you to make a figurative cake, please show me (us)! Anyway, Happy New Year!

DSC03137kSzóval, összességében, nekem így sikerült. És örülök neki, mert sikerült. Nem hiszem, hogy még egyszer nekimegyek ilyesminek, de ha igen, akkor arról lehet, hogy lesz újabb bejegyzés. Mint mindig, a legtutibb-tutit már megint nem tőlem fogjátok megtudni, de ha csak egy embernek is sikerül legalább kicsit segítenem, akkor már megérte. Meg egyébként is, mert egészen komoly sikert aratott a torta. 🙂

Bevállalnátok? Bevállaltátok? Had lássuk! 🙂 Egyébként meg BÚÉK! 🙂

xoxo Dorie

Ui.: Ego beficcen, de azt hiszem, hogy én ezt a tortámat benevezem egy hobbicukrász versenyre. Nincsenek illúzióim arról, mennyire fogják értékelni a sok szép torta között, de miért ne? Ahhoz képest, hogy nem tudok sütni, elég király lett. 😀 Hajráhajrá nektek is! ;P

Hallgassátok, szeressétek: / Listen to: Imagine dragons

3 thoughts on “Sárkány torta / Dragon cake

  1. Pingback: Still breathing | D for Diamond

  2. Pingback: Szülinapi kreatívkodás / Creative ideas for birthday | D for Diamond

  3. Pingback: Vastrón / Iron throne | D for Diamond

Leave a Reply / Most szólj hozzá

