Elvérzett a vérmese? / What a bloody tale…

Katt a trashmonkeys kritikájához - érdemes ;P

Katt a trashmonkeys kritikájához – érdemes ;P

Öcsémre időnként rátör, hogy valamely jeles alkalomra könyv formájú kultúrával lep meg. Az elgondolás egyébként nem elhibázott, csak a választásai nem szoktak bejönni. Jó, itt azért megjegyzem, hogy nekem is sikerült már olyan filmet megvenni neki ajándékba, amiről kiderült, hogy a világ egyik legrosszabb filmje. Túlélősziget a címe (a DVD tokon legalábbis) és egyik barátnőm szerint eddig csak a Mély harapás tudta megszorongatni a dobogón. Én elhiszem neki, igaz, ez utóbbit nem láttam – és nem is tervezem megnézni.

From time to time my brother decides to surprise me with books for special occasions. Although it’s really a nice idea, his choices hardly ever turn out to be the right ones. Not as if it has never happened to me before, like once I got him a DVD which turned out to be one of the worst films ever. I mean EVER. A friend of mine sais only Teeth came close to defeat Demon island on our worst films list. I don’t know, I haven’t seen that one and I don’t even plan on watching it.

via booker.hu

via booker.hu

Na, vissza a könyvekre, mert ez a bejegyzés most egy könyvről szól.
Esküszöm, mindenre, amire csak akarjátok, a Gyűrűkúrát és a Harry Potter és a filozófiát is megpróbáltam elolvasni. Még meg is erőltettem magam. De nem ment. A Gyűrűkúra elején, ha jól emlékszem, meg is jegyzik az írók, hogy azért írták meg a könyvet, hogy meggazdagodjanak belőle. Nem tudom, ez sikerült-e nekik. Annyira erőltetett, unalmas és egyszerűen csak rossz, hogy remélem nem sikerült nekik. A Harry Potter és a filozófia már a címe alapján is érdekesnek ígérkezett. Akár még jó is lehetne, ha kicsit több energiát fektettek volna bele az írók… Talán a saját szakdolgozataimhoz tudnám hasonlítani. Megállja a helyét, de nem az igazi.

via static.est.hu

via static.est.hu

Now, back to books as this post is really about a book.
I swear to all that I have tried to read both this Lord of the Rings parody and Harry Potter and philosophy. I did. But that parody was so boring with all its forced and weak humour that I couldn’t make myself read it. The philosophy book wasn’t bad but it was not good enough either. Like my dissertation, I got a good grade on it but I wouldn’t want to read it again.

Karácsonyra kaptam meg Szécsi Noémi Finnugor vámpír című vérmeséjét. Csak pislogtam, hogy akkor ez most mi és főleg miért? Elsőre talán azt hihetik az emberek, hogy gótikus életérzéssel átitatott vámpír-rajongó vagyok. Hát nem. Úgy 2005 körül sikerült valamennyire összebarátkoznom a vámpír „jelenséggel”, amikor is rávettem magam, hogy egy akkori barátnőm vámpír témájú blog-regényét elkezdjem olvasni. Annyira rákaptam, hogy gyorsabban elolvastam a már meglévő nem kis szöveganyagot, mint amilyen tempóban Raffy írta a frissítéseket… Ha szeretitek az őrült vámpírokat, akkor tessék szépen átkattintani és elolvasni az Inamoratit!

For Christmas my brother got me this Hungarian book The Finno-Ugrian Vampire by Noémi Szécsi. I didn’t know what to think about it as I’m not a big fan of vampires. Before 2005 I pretty much hated all and every vampire I’ve heard about. I haven’t watched or read anything to do with vampires. Then I read the blog novel of a then-friend’s, it’s about vampires and I got over my overall disgust. Inamorati is only available in Hungarian and the same I thought about The Finno-Ugrian Vampire until I checked the official site while writing this post. The English version’s about to get published int he USA and Canada this May by Marion Boyar’s publishing.

via szecsinoemi.hu

via szecsinoemi.hu

Nem tudtam mit várjak egy csillogó vega-vámpírokkal teli világban a finnugor testvértől, de azért nekikezdtem. A szerkezetében két részre osztott könyv első fele (trendi kifejezéssel élve) egyszerűen zseniális. Sokat agyaltam azon, hogyan is lehetne szépen összefoglalni milyen is, anélkül, hogy agyonlőnék egy csomó poént, de nem vagyok formában. (Lásd elmúlt sok hónap, egyetlen bejegyzés nélkül.) A vérmese, mint definíció abszolút megállja a helyét. A főszereplő közönyössége és iróniája egyszerűen csak szórakoztató, a fővámpír annyira önzően gonosz, hogy szinte lehetetlen nem megkedvelni. A szenvtelen vérontások durvaságát a sötét humorú nyelvezet tökéletesen ellensúlyozza; a kevésbé burkolt magyar társadalomkritika és a gyerekkori barát figurája pedig még jobban feldobja a (szerintem) kiszámíthatatlan csattanó felé tartó történetet.

via szecsinoemi.hu

via szecsinoemi.hu

The book is divided into two parts from which the first part is pure awesomeness. The main character’s apathy and irony is very entertaining while the main vampire’s selfishly evil nature makes the whole thing even more perfect. It’s a real „blood-tale” with a very dark and satirical atmosphere presenting the reader with some critics towards the Hungarian society. I wonder how these parts would come out in English and how a foreign reader would think and feel about them…

A regény második felét nem igazán tudom hová tenni. Azt még értem, hogy több okból kifolyólag sem lehetett ugyanúgy folytatni, de azt már nem értem, hogy miről akar szólni a második rész. Mármint értem, csak éppen… Nyúlik, mint a rágógumi, a konfliktus helyzetek kidolgozatlannak érződnek. Az új karakterek nem érzem, hogy hozzátennének az élményhez, furcsa és logikátlan. Számomra. Mert ugye a magánvéleményemet hangoztatom és nem titkolom, hogy nem vagyok szakember sem a témában. Persze azt sem szabad elfelejteni, hogy a szatirikus ábrázolásmód végig megmarad és, hogy rengeteg vidám pillanattal örvendeztet meg a könyv a legelejétől a legvégéig.

The second part of the book is a bit different, for me a bit boring compared to the first part. However it’s just my own opinion. It’s still funny in its satirical way and I’d lie if I said I haven’t laughed a lot while reading the second part, just I prefer the first part. It’s as if it was written just for my personal taste.
If you prefer stylish but grim vampires to vegan sparkly ones then just get your copy and don’t forget to tell me your opinion on the book!

A lényeg, hogy a Finnugor vámpír első fele nekem tökéletesen telibe találta az ízlésem, a második már kevésbé. Ez van, ezt kell szeretni, én meg pont szeretem annyira, hogy már felhívtam rá pár barátom figyelmét. És most, hogy átnéztem az író hivatalos honlapjára, kiderült az is, hogy májusban jelenik meg angolul, szóval össze kell szedni magam és össze kell foglalni ezt az egészet angolul is. Ha már egyszer a külföldi barátok is el tudják olvasni, ki ne maradjanak a jóból.

Aki olvasta, írja meg nekem a véleményét. Aki eztán fogja elolvasni, azt is kérem, hogy nézzen majd vissza és ossza meg velünk az élményeit, gondolatait. Terjeszteni ér, mint mindig. Engem pedig nem kell véresen komolyan venni most sem.

xoxo Dorie

3 thoughts on “Elvérzett a vérmese? / What a bloody tale…

  1. Pingback: Elvérzett a vérmese? / What a bloody tale… | The WORLD is MINE

  2. Pingback: Ja, egyébként szoktam olvasni is (HUN only) | D for Diamond

  3. Pingback: Locsifecsi királynő – és tényleg az xD (Hun only) | D for Diamond

Leave a Reply / Most szólj hozzá

